Tannhygiene

Et av de grunnleggende kravene for alle tannbehandlinger er sunt tannkjøtt fordi selv den minste gingivitt kan kompromittere eller forstyrre presis tannbehandling. Dessuten kan betennelser i tannkjøttet vise seg å ha helsemessige skadevirkninger (fokale infeksjoner, hjertesykdommer, osv.).

Den primære årsaken til gingivitt er plakk på tannhalsene. Hvis denne tilstanden varer lenge og betennelsen utvikler seg, kan det skade beinet i kjeven. Tennene vil da sitte løsere og tilstanden kalles periodontal atrofi. Den kan stoppes eller bremses ned med riktig behandling.

Det første trinnet i behandlingen er å eliminere alle faktorer som opprettholder periodontal betennelse. I tillegg til å fjerne plakk og tannstein må også dårlige fyllinger samt dårlig tilpassede kroner og broer fjernes.

Første konsultasjon med pasienten inkluderer munnhygienisk vurdering. Tannstein skader tennene og tannkjøttet på lang sikt. Tannstein og misfarging fjernes fra tannoverflaten ved hjelp av en ultralydenhet eller høytrykks rengjøringspulver. Tannstein finnes ikke på en glatt og plakkfri tannoverflate.

Langsiktig suksess i tannbehandlingen avhenger sterkt av å opprettholde perfekt munnhygiene. Regelmessig kontroll og profesjonell munnhygiene krever kunnskap om moderne munnhygieniske teknikker og produkter. Våre tannpleiere vil hjelpe våre pasienter med dette.