Smil ubekymret!

smil ubekymret - tannlege BudapestSpørsmål og svar om tannbehandling.

Det er bare én ting som er verre enn å miste en tann: å leve uten den. Manglende tenner forårsaker mange sykdommer og problemer, derfor råder spesialistene flest til å få tannerstatning. Vi kan velge fra et utall av teknikker, men når det gjelder langsiktige løsninger uten å skade sunne tenner er implantering mest anbefalelsesverdig.

Det finnes svært mange skrifter og artikler som handler om prosessen, priser og risikoer, vi har altså samlet en del spørsmål som kunne være interessante for våre aktuelle og fremtidige pasienter.

Det er nesten blitt til en klisjé at tannlegen sier ingenting av det han gjør i munnen gjør ondt, allikevel er implantering en av de behandlingene som medfører de færreste smerter. Lokalbedøvelse fører til at man ikke føler mer enn at noen roter i munnen. Ved hjelp av implanteringssjablonger kan det i mange tilfeller unngås skjæring og dermed oppsvulming og smerter som er vanlige ved tradisjonell operasjon. Med denne løsningen reduseres lengden av den risikofrie operasjonen fra en time til noen minutter.

Med lokalbedøvelse kan det innsettes til og med 6-8 implantater på en time slik at narkose ikke blir nødvendig.

Røyking, som på andre områder, kan også ved tannerstaning forårsake problemer alt etter hvor mye pasienten røyker. På grunn av røyking forsnevrer årene, stoffvekselen i cellene saktner, som gjør det vanskeligere eller i ekstreme tilfeller hindrer at det oppstår forbindelse mellom bein og implantat.

Spesialistene bruker flere slags sjablonger for å innsette syntetisk rot fort og nøye. Det er lettest å danne størrelsen, utformingen, nøye insettingsstedet og –retningen av den syntetiske tannen idet man benytter en sjablong basert på CT resultatene.

I de fleste tilfellene holder det med grundig undersøkelse og panoramarøntgen før operasjonen. Det kan allikevel hende at disse ikke gir nok informasjoner til legen, da er det nødvendig å gjennomføre CT undersøkelse for å unngå risikoer og uventede farer, samt å få mer detaljerte informasjoner (f. eks. tredimensjonalt bilde eller mål med en nøyaktighet på en hundredels millimeter).

Det har ingen negative konsekvenser hvis paisenten allerede har noen løs eller fast erstatning fra før, implantering er også i slike tilfeller en god løsning. I så henseende finnes det ingen forskjell mellom syntetisk og naturlig tann, broer eller kroner kan settes på begge to også senere.

Dr. Gábor Görög, spesialist i oralkirurgi og implantologi
Tel.: +36-30/601-9022